Gastspreker

Eén van de deelnemende clubs nodigt zo nu en dan een gastspreker uit op de sportvereniging. Bijvoorbeeld een arts of een (kinder)psycholoog. Zo kunnen ze aan het barpersoneel en ouders de mogelijke gevolgen en implicaties van alcoholconsumptie door minderjarigen uitleggen. Doktoren en psychologen kunnen de ogen van de ouders openen aangezien ze jarenlang professionele ervaring hebben op het gebied van het nuttigen van alcohol onder de jeugd. Daarnaast hebben zij kennis van de langetermijneffecten op het nog groeiende brein van jongeren. 

Samen sta je sterk

Hoogstwaarschijnlijk is de sportvereniging waar je lid van bent niet de enige in jouw omgeving. Daarom adviseren we om in de regio de neuzen dezelfde kant op te krijgen op het gebied van het ontmoedigen van alcoholgebruik door de jeugd. Kortom, het organiseren van informatieavonden waar meerdere clubs hun zegje kunnen doen, raden wij ten zeerste aan. 

Wie is verantwoordelijk?

Een ander goed initiatief om de sociale controle op de sportvereniging te bevorderen, is het aanwijzen van een verantwoordelijke aan het begin van het seizoen. Dit kan de trainer, teammanager of aanvoerder zijn. Op deze wijze zijn er mensen die de brug kunnen slaan tussen het bestuur aan de ene kant en de leden aan de andere kant. Ook kan je de aangewezen verantwoordelijken op deze wijze goed instrueren over hoe het doel, geen alcohol onder de 18, het best te bereiken is. 

Algemene Leden Vergadering

Het is belangrijk dat er bewustzijn onder alle leden gecreëerd wordt, dat het schenken van alcohol onder de 18 ten strengste verboden is. Daarom is een algemene ledenvergadering of andere momenten zoals tijdens de opening van een evenement een zeer geschikt moment om dit aan te kaarten onder de leden. 

Overige communicatiemiddelen

Veel sportverenigingen maken gebruik van een krantje en/of een website om de leden in te lichten over wat er speelt binnen vereniging. Dit zijn natuurlijk ontzettend goede communicatiekanalen die ingezet kunnen worden om verantwoord alcoholgebruik te promoten. Dit kan door middel van een filmpje waarin een rolmodel of held van de club het woord richt aan de rest van de leden.

GGD

Steeds vaker horen we dat sportverenigingen niet exact weten hoe ze beter geïnformeerd kunnen worden over het naleven van de regels rond alcoholverstrekking. Natuurlijk ben je nu op de goede plek, maar ook zijn er tal van andere plekken waar de kennis en het enthousiasme aanwezig is om dit te delen. De GGD organiseert bijvoorbeeld steeds vaker informatieavonden over het stimuleren van verantwoorde alcoholconsumptie.

Groen en Rood

Op de Oegstgeester Lawn Tennis Club worden alle bardiensten gedraaid door de leden zelf. Van de wet mogen leden vanaf hun 16e achter de bar staan, zij mogen echter geen alcohol schenken. Om dit onderscheid duidelijk te maken hebben ze in Oegstgeest een simpele, maar doeltreffende oplossing gevonden: verschillende kleuren shirts voor barpersoneel boven de 18 en onder de 18 jaar. Groen en rood; toepasselijk. Daarnaast raden wij aan om te allen tijde een volwassene achter de bar te hebben staan. 

Mocktails

Feesten op sportclubs zijn al sinds jaar en dag spannende en bijzondere evenementen voor de jeugd, maar de variatie in leeftijd van jeugdleden maakt het moeilijk om te bepalen aan wie je wel en aan wie je geen alcohol mag schenken. De Amsterdamse Hockey & Bandy Club heeft dit opgelost door tijdens jeugdfeesten helemaal geen alcohol te schenken. In plaats daarvan bieden zij een leuk alternatief: Mocktails, oftewel non-alcoholische cocktails. Een groot succes! Indien men er toch voor kiest om alcohol te willen schenken aan meerderjarigen deel dan bandjes uit bij binnenkomst die het verschil aantonen tussen meerder- en minderjarigen. 

Geen Pitchers

Naast alcoholvrije jeugdfeesten verkoopt de Amsterdamse Hockey & Bandy Club op wedstrijddagen van de jeugd ook geen pitchers en kratten meer. De flessen uit het krat kunnen gemakkelijk worden gegeven aan leden onder de 18 jaar en datzelfde geldt voor het verdelen van pitchers onder teamleden, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

In de spotlights

De afgelopen jaren is de markt van alcoholarme en alcoholvrije bieren sterk gegroeid. Wij adviseren deze alcoholvrije en alcoholarme dranken in de spotlights te zetten. Op deze wijze kunnen de leden van de sportvereniging alsnog genieten van hun biertje terwijl de vereniging verantwoorde alcoholconsumptie promoot. Als je wilt weten hoe je dit het best kan doen, neem dan contact op met je accountmanager.

Blijf Helder Materialen

Communiceer duidelijk over de regels in het clubhuis, verenigingsblad en social media. Download hier de beschikbare materialen of kijk op onze Facebook-pagina. Op deze wijze maak je het voor het barpersoneel gemakkelijker om nee te verkopen of om legitimatie te vragen.

Over Best Practices

Wat zijn best practices en hoe werkt het?

LEES MEER